silaturrahim kita

23 Januari 2011

Apa Itu Istiqomah??




Sewaktu balik kampung weekend baru2 ini, terjumpa majalah Anis lama (keluaran Nov 2002)..topik utama adalah ISTIQOMAH..sgt menarik utk dikongsi bersama..

Apa itu istiqomah?
Sesetgh pendapat menyatakan istiqomah itu adalah "tetap hati, tekun dan terus menerus menggiatkan usaha utk mencapai cita2"

MACAMMANA NAK ISTIQOMAH?

1. Mulakan dengan niat yang baik dan ikhlas.
Sesuatu amalan yang baik niatnya dan dilakukan dgn ikhlas, insyaAllah mudah utk diistiqomahkan. Syaitan tidak dapat mencelah amalan yg ikhlas.

2. Mulakan dengan sedikit tetapi berterusan
Berdikit2 membolehkan sesuatu amalan lebih mudah dikerjakan berbanding jika dikerjakan dgn byk sekaligus. Setelah dpt mengistiqomahkan yg sedikit utk suatu jangka waktu, kita blh cuba tambah amalan.

3. Pelbagaikan Amalan
Lebih banyak amalan yang diistiqomahkan, lbh baik krn jika satu2 amalan itu krg sempurna @ dibuat tanpa keikhlasan, msh byk amalan 'reserve' lain yg akan dinilai oleh Allah.

4. Ganti amalan istiqomah yang tertinggal
Misalnya jika kita biasa sedekah kpd tabung masjid RM5 setiap Jumaat ttp x dpt berbuat demikian pd suatu ketika, kita blh ganti dgn menambah sedekah pd Jumaat berikutnya @ salurkan sedekah kpd tujuan lain yg mulia.

5. Jangan tinggalkan amalan harian hingga bbrpa hari
Misalnya jika kita biasa baca Quran setiap lps Subuh dgn meniatkan pahalanya utk arwah ibu bapa kita, jgn biarkan kesibukan membuatkan kita meninggalkan amalan itu sehingga berhari2.

6. Mesti bermujahadah
Utk istiqomahkan satu2 amalan, mahu tidak mahu kita perlu melawan nafsu. Kita kna buat dan teruskan amalan yang tidak disukai nafsu. mmg payah, tapi nafsu akan tawan kita kalau kita tidak berusaha melawannya, sdgkan amalan baik yg hendak kita istiqomahkan byk yg nafsu x suka.

Note: telah diedit oleh penulis

Susahnya nak Istiqomah...


Kata hati begitulah...hanya penyerahan diri pada ALLAH dengan ikhlas shj yg dpt membentengi diri dari hasutan iblis laknatullah yng akan menghalangi langkah kita dr beristiqomah...
Sejujurnya hati ini jua sgt terasa dibebani dgn segala mcm persoalan keduniaan yg tak pernah putus..sehgga melalaikan apa yg ingin dikendung utk akhirat..Ya Allah..bantu lah hambaMu ini..jika ALlah x kasihankan sy..pada siapa lg sy nk mengadu rindu dan taubat ini...

2 ulasan:

  1. xada ucapan yg dpt dilafazkan sebaik ucapan berbyk2 terima kasih ats perkongsian ini....

    BalasPadam
  2. nur ilham:

    ilmu yg berkat itu adalah yg disebar2kan kemanfaatannya..tepuk dada tny iman

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...